Published by Mirabelle on 3 september 2018

Waarom ik je benen behandel bij rugpijn

Laatst had ik een cliënt die erg veel last had van haar rug.

Na een intake gesprek mocht ze op mijn tafel gaan liggen, op haar rug. Niet op haar buik zoals ze eigenlijk verwachtte. Nu had ik al wel uitgelegd dat ik na de intake begon met pols, buik en tongdiagnose maar daar dacht ze niet verder over na.

Ze ligt comfortabel op haar rug en ik begin met het voelen van de pols. Daarna check ik de tong. Jaaaaa!! Je mag bij mij legaal je tong uitsteken en ik controleer je buik. Ik voel en druk op bepaalde plekken om te kijken over er ergens een stagnatie of pijn zit.

Daarna begint de behandeling. Vaak zet ik wat naaldjes en begin ik met mijn behandeling van de rugpijn. Die begint eigenlijk altijd met de benen.

De benen hoor ik je denken?

Ja, de benen. Om de rugpijn op te lossen moet ik vaak beginnen met het voeden van de energie in je lichaam. Door de rugpijn zit er te veel energie in het rug gebied en te weinig in andere delen. Dat moet beter verdeeld worden. Het yin en yang principe. Dan begin ik met het voeden van meridianen in je benen zodat deze beter hun werk kunnen doen. Pas daarna kan ik werken aan de rug. Dan is er ruimte om de energie daar weg te halen en klachten op te lossen.

Pijn is heel vervelend.

Als we geen pijn hebben kunnen we het ons niet voorstellen dat het je hele dag kan bepalen. Maar als je pijn hebt dan beheerst dit meestal je hele dag. Soms weet je hoe het komt, spierpijn bijvoorbeeld. Iedere keer als je uit je stoel moet opstaan word je herinnert aan die training van gisteren. Meestal is deze pijn met een paar dagen weg en sta je er niet meer bij stil.

Rugpijn daarentegen gaat meestal niet met een paar dagen weg. Als je rugpijn hebt word je hele dag bepaald door die rugpijn. Zitten, staan en lopen kosten allemaal enorm veel energie als je pijn hebt. Het beheerst letterlijk je leven. Je wordt er enorm moe van en alles wat je op een dag doet kost veel kracht.

Bewegen helpt.

Niet met hoge intensiteit sporten maar gewoon wandelen is al heel goed (als je ervan houdt kun je ook gaan zwemmen). Zorg dat je gedurende de dag niet in 1 houding blijft zitten. Varieer hiermee, probeer ook terwijl je staat dingen te doen.

Zorg dat je een goede (shiatsu) behandeling krijgt voor je rugpijn. Dan kom je er ook echt vanaf.

rugpijn, shiatsu, massage, pijn

Shiatsu helpt bij rugpijn

Spring naar toolbar